Evropská komise varovala před narůstajícími hrozbami rušení (jamming) a podvrhávání (spoofing) signálů satelitní navigace, které vážně ohrožují leteckou, námořní i pozemní dopravu. Podle Komise je již dnes až 40 % evropského leteckého provozu ovlivněno rušením, přičemž situace se dramaticky zhoršila od začátku ruské agrese proti Ukrajině. Nejvíce zasaženy jsou státy na východní hranici EU, oblast Baltského moře, Černého moře a východního Středomoří.
Komise představila tři linie obrany. Na politické úrovni podporuje členské státy v mezinárodních organizacích, jako je ICAO nebo ITU, a připravuje koordinovaný akční plán EU. Na technické úrovni posiluje odolnost evropských satelitních systémů – Galileo od letošního roku nabízí službu autentizace signálu proti spoofingu a do roku 2027 rozšíří ochranu o další šifrované a bezpečné služby, včetně monitorování rušení v reálném čase. Dlouhodobě se počítá s vybudováním víceorbitální konstelace zahrnující satelity na nízké oběžné dráze, která zvýší robustnost systému.
Na operativní úrovni Komise spolupracuje s agenturami EASA, EUROCONTROL a EMSA na přípravě opatření pro letectví i námořní dopravu. Patří sem například doporučení pro piloty, krizová cvičení, vývoj odolnějších přijímačů a zavádění celoevropského systému hlášení incidentů. Cílem je minimalizovat rizika pro bezpečnost, zajistit kontinuitu dopravy a ochránit evropskou ekonomiku i každodenní život občanů.
Evropský parlament a členské státy jsou vyzývány k podpoře ambiciózního vesmírného programu v rámci nového víceletého finančního rámce. Podle Komise je nezbytné rychle zajistit finanční i legislativní nástroje, aby EU dokázala čelit rostoucím hybridním hrozbám a udržela svou konkurenceschopnost i bezpečnost.