21. 5. 2025

Komise představila novou Strategii pro jednotný trh: jednodušší, silnější a digitální

Aktuality / Digitální agenda / Legislativa EU a jednotný vnitřní trh / Podpora podnikání

Evropská komise představila novou Strategii pro jednotný trh, jejímž cílem je odstranit klíčové bariéry, které brání vnitřnímu obchodu a investicím v EU, podpořit růst malých a středních podniků a urychlit digitalizaci. Strategie se zaměřuje na odstranění tzv. „deseti nejhorších“ překážek, jako jsou složitá pravidla pro zakládání podniků, roztříštěné standardy nebo omezené uznávání profesních kvalifikací. Tyto bariéry podle Komise nejvíce brání volnému pohybu zboží a služeb napříč EU.

Strategie také přináší konkrétní opatření pro oživení přeshraničního obchodu se službami, včetně návrhu nového zákona o stavebních službách a o doručování zásilek, a podporu modernizace regulace podnikatelských služeb. Malé a střední podniky mají těžit z nově navrženého nástroje „SME ID“ pro jednoduché ověřování jejich statusu či z rozšíření výhod na tzv. malé středně velké podniky (SMC). Komise rovněž pokračuje ve snižování administrativní zátěže – aktuálně zveřejněný balíček úprav má firmám ušetřit až 400 milionů eur ročně.

Členské státy mají podle návrhu posílit svůj politický závazek vůči jednotnému trhu jmenováním národních koordinátorů („šerpů“) a důkladněji posuzovat dopady svých legislativních návrhů. Strategie navazuje na požadavky Evropské rady a členských států z roku 2024 a reaguje na zprávy Enrica Letty, Maria Draghiho i vlastní hodnocení Komise, podle nichž je dokončení jednotného trhu klíčové pro konkurenceschopnost a odolnost EU.