Rada EU a Evropský parlament dosáhly předběžné dohody o návrhu CountEmissionsEU, který má zajistit jednotný způsob výpočtu emisí skleníkových plynů (GHG) v osobní i nákladní dopravě. Cílem je zlepšit srovnatelnost a transparentnost údajů o emisích dopravních služeb napříč Evropskou unií. Jak uvedl dánský ministr dopravy Thomas Danielsen, díky této dohodě budou mít občané i podniky „jasnější přehled o emisích dopravních služeb, které využívají“, zatímco dopravci získají jednotný, globálně harmonizovaný standard pro výpočet svých emisí.
Nová pravidla zavádějí společnou metodiku výpočtu emisí podle mezinárodní normy EN ISO 14083:2023, která vychází z principu well-to-wheel – tedy zohledňuje veškeré emise vznikající od těžby paliva až po jeho použití v dopravě. Publikování údajů o emisích zůstane dobrovolné, avšak společnosti, které se rozhodnou je zveřejňovat nebo k tomu budou vyzvány, budou muset využít právě tuto metodiku. Cílem je odstranit roztříštěnost současných výpočtů a umožnit spotřebitelům lépe porovnávat dopravní služby podle jejich ekologického dopadu.
Aby se předešlo zbytečné administrativní zátěži, rámec CountEmissionsEU umožní využít již existující data schválená podle jiných předpisů EU. Zvláštní pozornost je věnována malým a středním podnikům, kterým Komise vyvine bezplatný nástroj pro výpočet emisí doplněný o praktický manuál. Dohodu nyní čeká schválení výborem Coreper a Evropským parlamentem, po čemž bude formálně přijata.