Evropský parlament přijal své stanovisko k nové směrnici o souborných cestovních službách, jejímž cílem je zajistit cestujícím lepší ochranu v případě narušení cesty nebo úpadku cestovní kanceláře. Návrh vychází z zkušeností získaných během pandemie covid-19 a bankrotů některých velkých cestovních kanceláří a má upřesnit práva cestujících na informace, zrušení cesty, vrácení peněz a pomoc při repatriaci. Součástí návrhu je také harmonizace pravidel pro poukázky a definice, co tvoří balíček cestovních služeb.
Poslanci chtějí, aby cestující mohli poukázky odmítnout a místo nich do 14 dnů požadovat vrácení peněz. Pokud poukázku přijmou, ale nevyužijí ji, měla by jim být po uplynutí platnosti vrácena její hodnota. Poukázky by měly být kryty zárukami cestovní kanceláře a platné až 12 měsíců s možností jednorázového prodloužení či převodu. Držitelé poukázek by měli mít přednost při výběru služeb a možnost je využít částečně či najednou.
Aktualizovaná pravidla rovněž upřesňují podmínky pro zrušení cesty v případě nevyhnutelných nebo mimořádných okolností. Cestující by měli mít možnost zrušit cestu bez sankcí a s plnou náhradou. Při hodnocení oprávněnosti zrušení bude důležité například oficiální varování vydané nejpozději 28 dní před odjezdem. Návrh omezení záloh na maximálně 25 % ceny balíčku Komise poslanci nepodpořili a ponechali rozhodnutí členským státům.
Zpravodaj Alex Agius Saliba (S&D, MT) zdůraznil, že cílem je posílit ochranu spotřebitelů a zajistit rychlou náhradu škod při nepředvídaných situacích. Parlament přijímá povinný mechanismus pro podávání stížností, který zajistí dodržování práv cestujících. Jednání s Radou o konečné podobě pravidel mají začít 24. září.