16. 12. 2025

Evropská komise představila balíček pro automobilový průmysl: podpora čisté mobility a konkurenceschopnosti EU

Aktuality / Doprava

Evropská komise představila tzv. Automotive Package, ambiciózní a zároveň pragmatický balíček opatření, který má podpořit automobilový sektor v přechodu na čistou mobilitu. Cílem je dosažení klimatické neutrality do roku 2050, posílení strategické nezávislosti EU a zároveň poskytnutí větší flexibility výrobcům automobilů. Balíček reaguje také na požadavky průmyslu na zjednodušení pravidel a snížení administrativní zátěže.

Balíček zahrnuje revizi emisních standardů CO2 pro osobní a užitkové vozy a cílenou úpravu standardů pro těžká nákladní vozidla. Od roku 2035 budou muset výrobci snížit emise výfukových plynů u osobních aut o 90 %, zbylých 10 % bude možné kompenzovat použitím nízkouhlíkové oceli vyrobené v EU nebo využitím e-paliv a biopaliv. Do roku 2035 zůstává možnost využití plug-in hybridů, mild hybridů nebo spalovacích motorů, kromě plně elektrických a vodíkových vozidel. Pro malé dostupné elektrické vozy jsou zavedeny tzv. „super kredity“, které mají podpořit jejich nasazení na trh.

Součástí balíčku je také Battery Booster s alokací 1,8 miliardy eur na podporu plně evropského výrobního řetězce baterií. Z toho 1,5 miliardy eur má jít formou bezúročných půjček přímo výrobcům článků pro baterie. Cílem je posílit evropskou konkurenceschopnost, zajistit stabilní dodavatelské řetězce a podporovat udržitelnou výrobu baterií v EU.

Balíček dále zahrnuje Automotive Omnibus, který zjednoduší administrativní procesy a sníží náklady výrobců odhadované na cca 706 milionů eur ročně. Mezi hlavní opatření patří zjednodušení testování nových vozidel, podpora nasazení elektrických užitkových vozidel a vytvoření nové kategorie malých dostupných elektromobilů do 4,2 metru, což umožní cílené pobídky a stimulaci poptávky po vozidlech vyrobených v EU.

Celý balíček vychází z Automotive Action Plan a strategického dialogu zahájeného prezidentkou von der Leyen v lednu 2025, který spojil zástupce průmyslu, členské státy, regiony a občanskou společnost. Cílem je zajistit hladký a efektivní přechod automobilového sektoru k nízkouhlíkové ekonomice, podporovat inovace a udržet evropskou konkurenceschopnost na globálním trhu.