12. 12. 2025

Nová pravidla pro oběhové hospodářství v automobilovém sektoru

Aktuality / Doprava / Energetika a životní prostředí

Rada EU a Evropský parlament dosáhly předběžné dohody o novém nařízení, které zavádí pravidla pro oběhové hospodářství v automobilovém sektoru a nakládání s vozidly s ukončenou životností (ELV). Nová legislativa nahradí dvě stávající směrnice a stanoví požadavky na navrhování vozidel tak, aby byla lépe připravena na opětovné využití, recyklaci a materiálové zhodnocení.

Nařízení je klíčovým prvkem Zelené dohody pro Evropu a akčního plánu pro oběhové hospodářství. Zaměřuje se na celý životní cyklus vozidel – od návrhu a výroby až po jejich konečné zpracování – a má současně posílit ochranu životního prostředí i fungování jednotného trhu. Důraz je kladen také na řešení problému „mizících vozidel“, která každoročně nelegálně opouštějí evidenci v EU.

Dohoda rozšiřuje působnost pravidel na širší okruh vozidel, včetně nákladních aut, motocyklů a speciálních vozidel, a zavádí povinné cíle pro obsah recyklovaných plastů v nových vozidlech. Tyto podíly se mají postupně zvýšit na 15 % do šesti let a 25 % do deseti let, přičemž část materiálu musí pocházet z uzavřeného recyklačního cyklu. Zároveň se zpřísňují pravidla pro určení, kdy je vozidlo považováno za odpad, a posiluje se sledovatelnost převodů vlastnictví.

Nařízení také významně posiluje odpovědnost výrobců, kteří budou finančně i organizačně zodpovědní za celý životní cyklus svých vozidel, včetně bezplatného zpětného odběru a zpracování ELV. Součástí dohody je i zákaz vývozu nepojízdných vozidel do třetích zemí, který začne platit pět let po vstupu nařízení v platnost. Předběžnou dohodu nyní musí formálně schválit Rada a Evropský parlament, přičemž pravidla se začnou uplatňovat dva roky po vstupu nařízení v platnost.