Ministři dopravy přijali pozici Rady, která novelizuje směrnici stanovující maximální povolené rozměry a hmotnosti pro určitá silniční vozidla. Cílem této úpravy je zajistit volný a efektivní pohyb zboží napříč EU, podpořit spravedlivou hospodářskou soutěž a především poskytnout dostatečné pobídky pro investice do technologií s nulovými emisemi (ZEV). Dánský ministr dopravy Thomas Danielsen uvedl, že dohoda pomůže urychlit zelenou transformaci silniční dopravy a připravit sektor na budoucnost.
Klíčovým prvkem novelizace je podpora přechodu na vozidla s nulovými emisemi, zejména formou kompenzace extra hmotnosti způsobené těmito technologiemi. Rada schválila, že ZEV budou moci využívat hmotnostní bonus, avšak s ohledem na ochranu silniční infrastruktury rozlišila váhovou toleranci mezi 5nápravovými a 6nápravovými ZEV. Dále je pro tato vozidla s nulovými emisemi povolena extra délka 0,9 metru, aby se získal potřebný prostor pro instalaci související technologie.
Pozice Rady se také zabývá otázkou Evropských modulárních systémů (EMS), jejichž používání bude povoleno mezi členskými státy, které tyto systémy využívají, čímž se zlepší efektivita přepravy. Rada zachovává možnosti odchýlit se od standardních limitů hmotnosti a rozměrů pro vozidla s mimořádnými povoleními pro přepravu nedělitelných nákladů nebo pro operace, které významně neovlivňují mezinárodní konkurenci.
Důležitým bodem pro usnadnění intermodální dopravy je schválení možnosti, aby vozidla ZEV zapojená do takové přepravy mohla překračovat hranice, i když překročí maximální stanovené hmotnosti definované směrnicí, pokud váha nepřesáhne povolený limit na obou stranách hranice. Po dnešním schválení pozice může Rada zahájit jednání s Evropským parlamentem, aby bylo dosaženo konečné dohody.