Evropská komise v rámci svého probíhajícího šetření předběžně dospěla k závěru, že hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel (BEV) v Číně těží z nespravedlivých dotací, což představuje hrozbu ekonomické újmy pro výrobce BEV v EU. Komise proto zahájila jednání s čínskými úřady, aby projednaly tyto zjištění a našly možná řešení v souladu s pravidly WTO. Komise zveřejnila úroveň předběžných vyrovnávacích cel, která by zavedla na dovoz BEV z Číny od 4. července, pokud jednání s čínskými úřady nepřinese účinné řešení. Individuální cla pro tři vybrané čínské výrobce by byla: BYD 17,4 %, Geely 20 % a SAIC 38,1 %, přičemž ostatní čínští výrobci BEV by měli průměrné clo 21 % a výrobci, kteří nespolupracovali, by měli zbytkové clo 38,1 %. Šetření bylo formálně zahájeno 4. října 2023 a má být uzavřeno do 13 měsíců. Předběžná cla mohou být zveřejněna do 9 měsíců po zahájení a definitivní opatření mají být zavedena do 4 měsíců po zavedení předběžných cel. Jeden čínský výrobce BEV – Tesla – může po doložené žádosti obdržet individuálně vypočítanou sazbu cla v konečné fázi. Informace o zamýšlených úrovních předběžných cel jsou poskytovány všem zainteresovaným stranám a EU členským státům a zveřejněny na webových stránkách Komise. Vybrané společnosti obdržely informace o svých vlastních výpočtech a mají možnost vyjádřit se k jejich přesnosti, což může vést k úpravě výpočtu podle práva EU.